Sådan arbejder vi med anmeldelser

 

 

Madanmeldelser er altid subjektive, og det er et udtryk for anmelderens personlige mening. Sådan er det, og sådan har det været i mange år. Det er vigtigt for os at være fair på den måde, vi anmelder på. Det kræver troværdighed og erfaring. Udover det skal man have styr på det etiske i opgaven at anmelde andres arbejde og levebrød. 

 

Vi anmelder mad, kaffebarer, vinbarer, restauranter, caféer og andre spisesteder i Horsens-området. Grunden er, at vi mener, forbrugerne mangler et seriøst madmedie i Horsens, som udelukkende har fokus på, hvad der er af mad og drikke. Vi mener selv, at vi på det punkt har noget nyt og troværdigt at byde ind med.

 

Vi prøver at forholde os til nogle af de problemstillinger, der er ved at anmelde restauranter og mad. Vi kommer med vores meninger og begrunder dem, så vi håber, de giver mening. Vi synes grundlæggende ikke, at det er sjovt at skrive dårligt om andre menneskers arbejde. Af den grund forholder vi os til oplevelsen, fakta og gode billeder.

 

Anonyme anmeldere

Når vi laver en anmeldelse, ankommer vi anonymt, hvilket betyder, at bordet ikke er bestilt i et af vores egne navne. Vi anmelder både alene og sammen med en privat ledsager. Vi spiser os godt rundt i menukortet. Ikke det hele, men lidt af det, som rammer stilen for spisestedet. Grunden er for at få bredest mulig fornemmelse af spisestedet. Jeg skriver anmeldelsen på baggrund af et enkelt besøg, men har besøgt spisestederne inden. Man kan sige, at en madanmeldelse er et øjebliksbillede af, hvordan maden er på en præcis aften. Billederne taler for sig selv, og vurderingen er baseret på mange års erfaring med at spise og anmelde restauranter, takeaway og andre spisesteder.

 

Erfaring er alfa omega

På Spiseguiden Horsens er vi i dag to madanmeldere. Begge er erfarne fra andre medier og har tilsammen flere end 1.000 anmeldelser på samvittigheden for andre medier. Primært i Aarhusområdet, både for aviserne og online.

 

Madanmeldelser er forbrugervejledning, og som forbruger er det nyttigt med vejledning. Vi vil gerne lave præcise anmeldelser, og de er for os vigtigere end gode anmeldelser.

 

Hvad er det helt præcist, det her spisested kan, og hvad kan jeg som gæst forvente? Det skal meget tydeligt fremgå af vores madanmeldelser. Det skal være faktuel det vi skriver.

 

Det at lave en god madanmeldelse handler ikke om at være god til at smage, selvom det selvfølgelig også betyder noget, om maden smager godt eller ej. Det handler mere om at sanse og observere og kunne formidle det i et tydeligt sprog. Man skal selvfølgelig også kunne illustrere, hvad der er på tallerkenen, og hvordan det hænger sammen.

 

En dygtig madanmeldelse har både faglighed, nysgerrighed og erfaring. Vedkommende mestrer reportage, forbrugerstof og har et vist indblik i prisniveau, social adfærd og har også besøgt et betydeligt antal spisesteder.

 

Ingen stjerner og hjerter

Vi mener ikke her på Spiseguiden Horsens, at restauranter og andre spisesteder skal have faste karakterer såsom stjerner eller kokkehuer. Det giver i vores optik ikke mening, og det er tæt på umuligt at give, da alle restauranter og spisesteder er forskellige. Selvom vi har spist på mere end 2.000 forskellige spisesteder i både ind- og udland, så mener vi ikke, stjerner og kokkehuer er den bedste og mest troværdige måde at vurdere restauranter og andre spisesteder på. Det er ord, fakta og billeder derimod.

 

En reportage af måltidet

Vi har ikke til hensigt at lave om på en restaurantoplevelse, men vil gerne i højere grad dokumentere det med mange billeder. Billeder lyver ikke, og her kan man lidt danne sig et indtryk af, hvilket niveau man er på, og hvordan maden ser ud. Det giver god mening og er klart at foretrække frem for alenlange tekster.

 

Vi er to faste anmeldere her på Spiseguiden Horsens, og vi gør alt, hvad vi overhovedet kan for ikke at blive genkendt på spisestederne i Horsens.

 

Vi udskifter gerne en anmelder, som bliver genkendt på en restaurant, da vedkommende med ret stor sandsynlighed vil få en anden oplevelse, end vi “almindelige” gæster får. Det går ikke! Vi insisterer på at betale for alt det mad og drikke, vi får serveret på en anmeldelse, da man jo ikke kan anmelde gratis mad og drikke. Så vi har regninger på alle anmeldelser her på Spiseguiden Horsens.

 

Ingen betalingsmure – alle kan læse vores anmeldelser

Størstedelen af de seriøse madanmeldere i Danmark er ansat på en af landets aviser eller på madmagasiner. De får løn for at anmelde, og medierne betaler deres restaurantregninger. Det er samme model, vi kører med her på Spiseguiden Horsens. I modsætning til de fleste andre medier, som laver madanmeldelser, kan alle læse vores anmeldelser, da vi ingen betalingsmurer har. Det ser vi som en fordel, og det gør Google i øvrigt også.